Ważny temat
WP Ważny temat Partner wydania
Partner wydania
Powiedzmy sobie prawdę. Nie istnieje konkretna dieta, która leczy trądzik pospolity (młodzieńczy). Dowiedziono jednak, że niektóre produkty spożywcze mogą zwiększać ryzyko wystąpienia zmian trądzikowych lub nasilać te już istniejące.

Warto pamiętać, że sama dieta nie rozwiąże problemów z trądzikiem. Podstawą walki z trądzikiem powinna być właściwie dobrana farmakoterapia oraz odpowiednia pielęgnacja skóry. Dieta może tylko wspomagać leczenie, ale nigdy go nie zastąpi. Uczeni z wielu krajów poczynili obserwacje, że w społeczeństwach odżywiających się tradycyjnie rzadziej występuje trądzik niż w kręgach, które przejęły zachodni model odżywiania.

Nie do końca wiadomo, które składniki diety sprzyjają trądzikowi, ale za głównego winowajcę uznaje się węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym. To one sprawiają, że znacznie podnosi się we krwi poziom glukozy i dochodzi do gwałtownego wyrzutu insuliny. Gdy taka sytuacja powtarza się często, może dojść do niekorzystnych zmian hormonalnych, które będą stymulowały gruczoły łojowe do większej aktywności i przyspieszą rogowacenie ich ujść. Usuwanie treści znajdującej się w gruczole łojowym będzie utrudnione, przez co będą się tworzyły liczne krosty.

Czy to wina nabiału?
Lekarze nie są zgodni co do tego, jak mleko i jego przetwory przyczyniają się do rozwoju trądziku. Jedni uważają, że nabiał działa podobnie jak węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym. Drudzy skłaniają się ku hipotezie, że mleko jest źródłem substancji o budowie steroidowej, które są prekursorami hormonów androgenowych, a więc mogą wpływać na zwiększone wydzielanie łoju. Dlatego, gdy masz trądzik, ogranicz jedzenie nabiału i obserwuj, czy stan skóry się poprawi.

Nadmiar omega-6
Nadmierne spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-6, zwiększa wytwarzanie mediatorów prozapalnych, które mogą być przyczyną trądziku. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku spożycia kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Kwasy omega-6 są nam potrzebne, ale ich spożycie musi być zrównoważone z dostarczaniem kwasów omega-3. Te ostatnie znajdziesz w tłustych rybach morskich (tuńczyk, makrela, śledź) oraz w olejach roślinnych i orzechach.

Co cię ochroni?
Osoby zmagające się z trądzikiem powinny uzupełnić niedobory cynku, witaminy E oraz karotenoidów, ponieważ mają one korzystny wpływ na kondycję skóry. Cynk poprawia metabolizm kolagenu i ułatwia regenerację skóry oraz wspomaga wytwarzanie substancji, które regulują ilość wytwarzanego łoju. Cynk znajdziemy w mięsie, jajach, nasionach słonecznika, dyni, kiełkach i otrębach pszennych, w czosnku, cebuli oraz w rybach i ostrygach.

Witamina E znana jest z tego, że spowalnia procesy starzenia się skóry i wspomaga gojenie ran. Działa też przeciwzapalnie. Jej źródłem mogą być oleje roślinne, orzechy laskowe, migdały oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Karetonoidy od dawna są znane jako skuteczne antyoksydanty, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. To substancje nadające roślinom barwę od żółtej do czerwonej. Najpopularniejszymi karotenoidami, które dostarczamy z dietą, jest beta karoten i likopen. Beta karoten znajduje się w boćwinie, brokułach, cykorii, dyni, jarmużu, marchwi, papryce czerwonej, natce pietruszki, szczawiu i szpinaku, a także w melonach, brzoskwiniach i morelach. Źródłem likopenu są pomidory. Najcenniejsze są pomidorki koktajlowe. Warto też jeść przetwory z pomidorów. Niewielka ilość likopenu jest także w marchwi i papryce.

atten

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

close